Beszélgetés a leendő ikonosztázról a hévízi templom tervezőjével, Váncza László építésszel

November 10-én, pénteken Budapesten Váncza László , a Váncza Művek alkotóműhely vezetője, az Istenszülő “Életadó forrás” ikonja tiszteletére készült pravoszláv templom tervének szerzője, Magyarország Ybl Díjasa több vázlattervet mutatott be az ikonosztázról. A munkamegbeszélésen részt vett a templom építészeti tervének társszerzője Váncza Márk, a kivitelező Valentin Szirbu, a hévízi egyházközség parókusa Nyikolaj Kim protoierej, valamint a magyarországi egyházmegye egyik aktív tagja, Maklári István. 

A különböző szerzők és ikonfestő műhelyek csapatai által javasolt vázlatterveket elsősorban a Magyarországon felépítendő pravoszláv templom missziós célja szempontjából vizsgálták, amely belső díszítésének és külső megjelenésének harmonikus együttese a templomépítészet óorosz hagyományait hivatott megismertetni. Minden pravoszláv templom ikonosztáza egyedi – az általános megjelenés legfontosabb része – annak építészeti stílusához kell kapcsolódnia. A hévízi templom prototípusához a szerző az óorosz építészet egyik kiemelkedő alkotását, a Velikiy Novgorod-i Jurijev-kolostor Szent György-székesegyházát (1119) vette alapul.

Az építész kezdetben fából készült ikonosztázzal számolt, az ikonosztáz részletes kialakítását orosz mesterekre bízta. A klasszikus magas ikonosztáz a XV-XVII. századi óorosz művészetben terjedt el, de korábban, a X-XII. században a keleti egyházakban, valamint Oroszországban is gyakoriak voltak az alacsony egy- és kétszintes ikonosztázok.

A modern templomokban alacsony oltárrácsok vannak nagyméretű ikonokkal. Ez szimbolikusan arra a történelmi hagyományra utal, amikor az oltár és a tér, ahol a hívők tartózkodtak, alig volt érzékelhetően elválasztva. A Hévízen épülő templom építészeti stílusa az óorosz mintázat ellenére meglehetősen modern, az oltár szimbolikus elzárása két fő ikonos oszlopon álló ikonokkal megfelelő megoldás lenne. Ilyen megoldásra több példát is javasolt a híres egyházi építész, Andrej Anisimov, aki idén nyáron Hévízen járt és megismerkedett az épülő templommal.

A templomot a fehérorosz ortodox egyház jeles képviselője is meglátogatta, aki nagy tapasztalattal rendelkezik a templomépítés terén. A hévízi épülő templom méltó megszépítése iránti őszinte aggodalmuknak köszönhetően palóc mesterek elkészítették az ikonosztáz három változatának vázlatát, a híres palóc ikonfestészeti hagyomány stílusában.

Alekszej Vronszkij orosz ikonfestő építészeti szempontból a minimalizmus szellemében egy viszonylag alacsony, kétszintes ikonosztázist javasolt, amely egy egyenes, lapos kőfalú, fejedelmi kapuval és diakónusajtóval ellátott ikonosztáz. Mintául a kassai (Szlovákia) Boldogságos Szűz Mária mennybevétele, Irgalmas Szent János és Palermói Szent Rozália tiszteletére épült ortodox székesegyház ikonosztázát vette, amelynek festését idén ősszel fejezi be az általa vezetett ikonfestő csoport.

Az összes javasolt lehetőség hosszas és részletes megvitatása után a projekt szerzője egyiket sem támogatta egyértelműen, megjegyezve a választás bonyolultságát a templom számos szerkezeti és stilisztikai sajátossága miatt. Az építész a maga részéről azt javasolta, hogy egy hagyományosabb és könnyebb fa ikonosztáz mellett döntsenek, minimalizálva a díszítésre és a formákra fordított figyelmet, és a rajta elhelyezett ikonokra koncentrálva.

A találkozó résztvevői felkérték a plébánia rektorát, hogy a kreatív megbeszélés eredményeit részletesen közölje a Magyarországi Egyházmegye uralkodó püspökével, Hilarion metropolitával, hogy az Ő áldása szerint folytassák a munkát a hévízi templom ikonosztázán.

[vkalbum owner=’-195185933′ id=’301645516′]